40 de persoane în vârstă din localitățile Donici si Mitoc au primit telefoane mobile și învață să navigheze pe internet în cadrul proiectului #LikeDeLaBunei

Selfie, Facebook sau Youtube nu mai sunt noțiuni străine pentru unii vârstnici. 40 de femei și bărbați în etate din localitățile Mitoc și Donici, raionul Orhei, au primit telefoane mobile conectate la Internet, iar în scurt timp vor deprinde cum să le folosească. Este vorba despre o parte din noii beneficiarii selectați în cadrul celei de-a doua etape a programului privind dialogul intergenerațional.

Efrosinia Frunze din satul Donici are 70 de ani și spune că vrea să învețe prioritar cum să facă apeluri video: „Abia aștept să-mi surprind nepoții și fiica care locuiesc peste hotare. Cu ajutorul voluntarei, vreau să-mi creez și un cont pe rețelele de socializare, să țin pasul tehnologiilor informaționale.”

„Telefonul este o ușă spre orice fel de informație”, susține Irina Strajescu, directoarea executivă a Fundației Moldcell.” Absolut toți dintre noi pot să învețe să folosească un astfel de instrument conectat la Internet pentru diferite scopuri: să găsim cântece pe care demult nu le-am auzit, rețete, să scriem mesaje, să citim știri, articole despre grădinărit, orice”, a adăugat Irina Strajescu.

Nigina Abaszada, reprezentanta rezidentă UNFPA Moldova le-a vorbit vârstnicilor din Donici și Mitoc despre cât de important este dialogul între generații, în special pe timp de pandemie.

„Telefonul pe care l-ați primit azi vă va ajuta să creați o punte de comunicare cu generația tânără. Este foarte important ca această legătură să fie menținută, să simțiți susținere și să comunicați cu cei dragi, în special în pandemie. Având acces la Internet, veți rămâne conectați la viața socială, veți putea afla știrile, vei avea posibilitatea să accesați servicii sociale.”

Persoanele în etate vor participa la o serie de traininguri unde, ajutați de tinerii voluntari, vor deprinde cum se folosesc dispozitivele, cum se face o fotografie și se postează pe rețelele sociale, cum se navighează pe Internet, cum se efectuează apelurile audio și video, cum pot fi achitate facturile online, etc. Primele instruiri au început deja în Mitoc și Donici.

Caroline Tissot, directoarea Biroului de cooperare al Elveției la Chișinău: În zilele noastre, dacă nu ai un telefon smart, multe servicii nu pot fi folosite. Pentru ca vârstnicii să nu fie excluși din viața socială, i-am asigurat cu telefoane de pe care ei pot accesa diverse servicii, vor fi în contact cu tinerii din familie, cu rudele de peste hotare. Persoanele în etate, cu experiența lor de viață, au multe de împărtășit tinerilor, iar tinerii, la rândul lor, pot iniția vârstnicii în lumea digitală. Astfel, aceste activități îi vor uni și toți vor avea de câștigat de pe urma dialogului între generații.

Proiectul privind dialogul intergenerațional este finanțat de Fundația Moldcell, Fondul ONU pentru Populație (UNFPA) și Agenția Elvețiană pentru Cooperare și Dezvoltare, și implementat de HelpAge International în parteneriat cu Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale în 15 localități din Moldova.

#LikeDeLaBunei #AbilitățiDigitale #DialogIntergenerațional