Cea de-a cincea ediție a Concursului național „Împreună, pentru un internet mai bun”, organizat în contextul Zilei Siguranței Online / Safer Internet Day, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Moldcell și Fundația Moldcell, cu suportul Oficiului Consiliului Europei la Chișinău, a avut loc pe 11 februarie la Mediacor.
Concursul din acest an a luat forma de Ideathon și a întrunit 44 de copii, însoțiți de cadre didactice de la 10 licee din toată țara.
Copiii au încercat să identifice creativ, prin discurs, teatru sau prezentare – soluții la o problemă ce ține de siguranță online. Elevii din clasele gimnaziale au lucrat în echipe, pentru a-și pregăti răspunsul la problemele legate de siguranța online valabile pentru instituțiile din care vin.
Potrivit Elenei Botezatu, directoare executivă a Centrului Internațional „La Strada”:
„Prin noul format, Ideathon, vrem să oferim copiilor posibilitatea să-și facă auzită vocea, să încurajăm o implicare cât mai deschisă și cât mai autentică a copiilor în generarea de soluții pentru un Internet mai sigur pentru ei.”
Angela Prisăcaru, consultantă principală, Direcția învățământ general a Ministerului Educației și Cercetării, spune că în toată această perioadă, cât se organizează acest concurs, instituția pe care o reprezintă, în parteneriat cu „La Strada” a venit de fiecare dată cu noi abordări, ca să le fie interesant copiilor: „Ediția din acest an, a cincea la număr, este specială prin faptul că elevii nu doar au demonstrat anumite cunoștințe și competențe, dar au venit și cu soluții noi. Astfel noi, maturii, culegem idei și din viziuni ale lor.”
Parteneriatul cu Moldcell, companie care prestează servicii de Internet și telefonie mobilă, întărește convingerea organizatorilor concursului și autorităților că bunele intenții și responsabilitatea socială primează.
Carolina Bugaian, directoarea generală Moldcell: „Copii sunt cei mai aprigi utilizatori ai Internetului. Noi avem grijă să prestăm un mediu sigur pentru utilizarea serviciilor. De-a lungul anilor, compania Moldcell a venit și cu servicii de control parental prin intermediul cărora părinții pot urmări activitățile pe care le efectuează copiii pe Internet. Anume din acest motiv, în 2018, am venit cu proiectul „Internet fără griji”, fiindcă credem că în primul rând este important să cunoaștem regulile de igienă în domeniul online.”
Elevii au fost foarte inventivi la examinarea de probleme și propunerea de soluții:
Axenia Cucu, elevă, clasa 9-a: „Problema căreia a trebuit să-i găsim o soluție este vulnerabilitatea ridicată a elevilor din clasele a V-a și a VI-a din liceul nostru. Am propus, ca soluție, să creăm un club de dezbateri, care să se întrunească o dată pe lună, să vină elevii, să li se oferi diverse quest-uri, traininguri. Am propus să invităm la aceste întâlniri, ca și speakeri pe profesori, pe colegii noștri, pe unii părinți și pe alți specialiști din acest domeniu.”
Creative, inovatoare, ingenioase – așa putem descrie soluțiile generate de elevi în cadrul acestui concurs. Toate încurajează comportamente sigure în mediul online, bazate pe comunicare și nu pe restricționare. Majoritatea acestora sunt soluții practice, care vor putea fi aplicate în instituții, fără resurse suplimentare, pentru a soluționa problema legată de siguranța online în instituție: crearea unui grup de voluntari (elevi din școală) ghidați de psihologul școlar, care vor organiza activități pe siguranța online în școala, vor elabora materiale la acest subiect, vor vorbi cu copii ce trec prin situații neplăcute în mediul online, de la egal la egal; organizarea de activități interactive în gimnaziu pe subiectele ce țin de persoanele cu identitate falsă în spațiul online (aspectele teoretice vor fi combinate cu demonstrarea practică). De asemenea pentru a soluționa problema insuficienței de activități educaționale în domeniul comunicării și prieteniilor în mediul online pentru elevi, o echipă de elevi a propus organizarea de jocuri intelectuale online, concursuri, maratoane la acest subiect, biblioteca vie cu specialiști care vor vorbi despre riscurile în mediul online, cum să fie prevenite, dar și cum să se acționeze într-o situație neplăcută în mediul online.
Vîlcu Daniela, eleva, clasa a 7-a „Am decis ca în școala noastră să se adune o companie mare, să vizionăm împreună filme, să vorbim cu polițistul de sector sau cu un psiholog invitat. Știm copii care nu au posibilitatea să vorbească cu cineva de încredere, de exemplu părinții nu îi înțeleg, au alte probleme în familie.”
Pe bună dreptate, juriul s-a convins că, copiii pot să genereze soluții creative și inovatoare, iar cadrelor didactice din instituție le revine sarcina să vadă cum, ulterior, acestea să fie aplicate în practică, așa încât să asigurăm un Internet mai bun pentru fiecare copil.